Sommarkrönikör: Willy Horizont om populärmusik

När jag vill koppla av efter en hård dags arbete flyttar jag mig från arbetsrummet till TV-rummet.

”Slappar” jag månetro framför dumburken med en välgjord dokumentär ifrån BBC eller myser med en engelsk deckare?

Nej, jag plockar fram mina gamla stenkakor och minns min ungdoms melodier. John (Lennon) och Paul (McCartney) sjunger i stämmor. Paul (Simon) och Art (Garfunkel) sjunger även de i stämmor. Peter, Paul och (and) Mary sjunger… Ja, vid det här laget vet du hur det låter när de sjunger de också.

Det var en fantastisk tid att förströ sig i populärmusik. Med en slant som man tjänat ihop under en sommar på ett bruk eller genom att hjälpa en äldre släkting som hade speceributik kunde man springa ned till butik mitt i staden och köpa den senast inkomna grammofon-skivan från Storbritannien eller USA. En del gillade Elvis, som nog de flesta känner till. Själv gillade jag Tommy Steele. Om du, unge läsare, frågar Din mamma eller Din pappa är jag säker på att de hade en favorit av de två de också!

Idag handlar populärmusik, eller pop, mest om den där Lady Gaga. Det ägnas spaltmeter (till och med spaltmil!) åt att dividera om att hon, inte särskilt lady-likt, bär byxor. Och musiken? Den låter mest som allt annat man hör på radio.

Skulle man kunna tänka sig Sir Paul McCartney uppträda utan byxor? Det har jag mycket svårt att tänka mig!

/Willy Horizont, professor i Historia.

En kommentar till Sommarkrönikör: Willy Horizont om populärmusik

  1. Walter Stadtdorf skriver:

    Återigen ett kontroversiellt inlägg i debatten, signerat Willy Horizont!

    *applåderar långsamt*

Kommentera

