På kultursidan – islamofobi

Mattias Gardell svarar angående recensionen av hans islamofobi-bok.

Jag har själv sett Gardell in action i Malmö, på en föreläsning på Malmö högskola. Under föreläsningen ställde jag en motfråga om hur jag och ett par vänner bemöttes under tiden då vi bodde i ett pakistanisk-dominerat område i London, något som Gardell bara kunde nicka åt och inte kommentera. Problemet med Gardells föredrag, precis som den ojämna fighten som Sydsvenskan bjöd upp till när man hade paneldiskussion mellan Per Svensson, Pernilla Ouis, Andreas Malm och en man som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på (han ersatte någon annan person som fått lämna återbud), var framförallt publik-frågorna. På ”mot”-sidan kryptiska SD-antydningar och på ”för”-sidan mest personliga motgångar som i sin presentation verkade styrka tilltron till att den som uppgavs varit ”islamofobisk” i själva verket hade gjort en korrekt bedömning. Det är svårt att uttrycka sin känslor, ibland när man saknar språket och inte har det klassiska panelformatsbeteendet (tydligt och snabbt). I fallen där ”för”-sidan lyckades väcka min sympati med sitt påstående var det inte sällan snarare ett fall av rasism än islamofobi. Återigen, med hänvisning till det tidigare inlägget; om man slutar att identifiera sig med sin profet/religion och skiljer den från sin kropp och placerar den i sina tankar skulle det här problemet vara löst. Det gäller givetvis inte bara muslimer utan hela världens befolkning.

3 kommentarer till På kultursidan – islamofobi

  1. james skriver:

    cool

  2. godlessfreedom skriver:

    Islamofobi är ett buzzword som muslimer använder så fort man ifrågasätter Islam. Inget annat!

    • Indy skriver:

      …Muslimer bland andra. Jag skulle nog räkna in herrarna Guillou, Gardell och Malm till det gänget med. Jag kan se en hel del fall av rasism som riktar sig mot personer ifrån exempelvis Mellanöstern men jag har svårt att se något utpräglat ”religiöst” hat. Jämför med nazisternas kampanjande mot judendomen så ”saknar” (givetvis efterfrågar jag inte – jag ser bara inte de yttre tecknen) jag frossandet i symbolerna. Jag ser inte några överkorsade halvmånar på samma sätt som judehatarna gick loss på davidsstjärnan etc.

Kommentera

