Utan ett ord… Svenska journalister <3 Starbucks

Tidigare på den här bloggen har jag gjort mig lustig över svenska journalister (främst i brytpunkten mellan kultur och ekonomi) som när ett ohälsosamt intresse för den amerikanska kaffe-kedjan och tillika onda imperiet Starbucks. Eller ska vi säga . Just det. För nu byter de ut sin logga med företagsnamnet inkluderat mot en ny där enbart den fåniga lilla sjöjungfrun/sirenen kvarstår. Värt att tillägga är också att de i samma veva lanserar storleken ”trenta” som är dryga litern med övervärderad vätska.

Detta är två WTF-nyheter som den där journalistklicken inte kan låta bli att skriva/twittra om. Jag lägger själv ned min sten eftersom jag inte på något sätt är utan synd i och med att jag skriver just det här inlägget. Mitt raseri blir ytterligare bevis på att kaffe-kedjans strategi har lyckats. Antalen google-träffar på deras namn-som-inte-längre-syns-på-den-löjligt-överdimensionerade-koppen skjuter i höjden och det är frid och fröjd på marknadsavdelningen som nu glatt sitter och rullar tummarna i väntan på att en Facebook-kampanj mot båda tilltagen ska växa sig så stark att de med spelad ödmjukhet tvingas skrota båda ändringarna.

Det om det.

Det sagt så hamnar DNs journalist farligt nära en text (Schumpeter-spalten) ifrån The Economist senaste nummer på just ämnet Starbucks.

Kommentera

