Ibland är en gevärspipa bara en gevärspipa

Guess who’s back…

Efter att ha sett dynamiska terror-duon Magnus 1 och 2 (Ranstorp och Norell) i TV4s morgonsändningar känner jag mig tvungen att behöva skriva av mig några tankar.

Än idag, när gärningsmannen är identifierad, vilar fortfarande de inledande kommentarerna efter bombdådet och massakern på Utøya tungt över rapporteringen. Det är kriget mot terrorn som är narrativet och under lördagen hör jag återigen det slitna ”attack mot det fria samhället”-tugget.

Jag tror inte att det som hände igår, 23 juli, var en ”attack mot…
1) det fria samhället
2) vår demokrati
3) det fria ordet
4) vårt öppna samhälle
…eller någon av de andra lättnåbara förklaringsmodellerna i kommentatorverktygslådan.

Jag tror att det fruktansvärda som inträffade var något som ligger närmare Columbine än World Trade Center och att det är bättre att kalla in en psykolog än en så kallad terrorexpert. Mer resurser till psykiatri snarare än livvakter till politiker, bevakningskameror, utökad avlyssning etc.

Avslutningsvis: fan ta terrorexperten i SRP1 igår eftermiddag som gick på om islam-extremistiska hemsidor.

Kommentera

