”Will Hyperlocal Save Journalism?” (Media Talk USA – September 2009) pt 2

(Fortsättning från ”Will Hyperlocal Save Journalism?” pt 1)

Ett resultat av det samordnade ekosystemet av hyperlokala bloggar blir att ingen enskild användare/bloggare äger rättigheterna till en nyhet. Allt arbete är fritt att spridas och länkas till inom ekosystemet. Belöningen kommer, förutom de delade nyheterna, i form av de regionala annonsörerna. Jarvis räknar med att dessa kan pressa upp inkomsterna i bloggarna till $300 000/år och att omsättningen på ”superplanet” (samordningsorganisationen) kommer att ligga på $2m/år.

Ur programmets panel var det Jim Willse som var mest positivt inställd till Jarvis affärsplan. Willse stödjer tanken på hur det ska organiseras men vill inte skriva av den traditionella nyhetsredaktionen. Samtidigt pekar Willse på att om pappersmedia ska överleva måste de vara beredda att ge upp det som brukade vara deras stora tillgångar tillika det som blockerade konkurrenter, det vill säga tryckeri och lastbilsflottor för distribution av tidningar. Deborah Galant är mindre entusiastisk och menar på att regionala eller rent av nationella annonsörer inte garantera mer pengar.

Det som förenar de båda gästerna är tanken på ett journalistiskt kooperativ, inte olikt AP (Associated Press). Just Associated Press har inte haft ett problemfritt förhållande till bloggosfären (shitty word) tidigare.

Detta är min summering av podcasten. Jag reserverar mig för eventuella småfel men jag tycker ändå att jag har lyckats att få igenom andemeningen i programmet.

Det går att läsa mer om Jeff Jarvis tankar och arbete med den nya affärsmodellen här. Jarvis drar paralleller till…

Wikipedia, som nyligen har värderat sina volontärers arbete med uppdateringar till över $100m i arbetstimmar och dessutom får in pengar i form av donationer.

Barcelona FC, som är en medlemsägd organisation där medlemmarna har rösträtt.

Lämna en kommentar