Intermission: Carl C Hägmark i Washington

I samband med det stundande presidentvalet i Afghanistan skickar Sydsvenskan sin kontrakterade medarbetare och senior advisor Carl C Hägmark till Washington, känd sen tidigare för regelbundna GoIndy-läsare (1, 2 och 3). Detta resulterar i många glada upptåg…

17 Augusti

08:32: Malmö. Ser en av Funky Business-männen på Espresso house. Visar sig vara kollegan Andreas EkströmSydsvenskan. Diskuterar TPB-rättegången. Hävdar att det är den största rättsskandalen i svensk historia. Ekström nickar tyst medgivande. Sveper min dubbla espresso.

08:45: Köper en kaffe på PressbyrånCentralstationen. Skriver en arg kolumn under rubriken ‘På tidsskriftshyllan’ till Sydsvenskan om det bristande intresset för sociala medier i svenska tidningar.

09:22 – Lämnar med Öresundståg till Kastrup. Passar på att twittra: ”lämnar med Öresundståg till Kastrup”.

09:55 – Kastrup, Köpenhamn. Köper en frappuchino för att kalibrera in mig på Starbucks inför resan. Beställer venti-size av misstag när kassörskan frågar om jag vill ha en stor eller liten.

10:03 – Kräks av koffeinförgiftning på toaletten. Dricksar en afrikansk man i kostym som jag misstar för att vara en toalettvärd på vägen ut. Pinsamt.

12:04 – Skämtar med mannen i flygplats-sätet bredvid genom att visa upp ölglas-funktionen på min iPhone. LOL. Ringer och säger till min kollega Patrik Svensson att vi inte kan ha det där mötet som vi redan har ställt in eftersom jag är på väg till Washington. Ombeds vänligt men bestämt att stänga av mobiltelefonen av flygvärdinna. Påpekar att det är iPhone.

14:30: Någonstans ovanför Atlanten. Skriver ett uppslag för tidningen Fokus där jag använder en helsida till att återge Ashton Kutchers Twitterfeed. Högintressant? Javisst. Stora journalistpriset? Förmodligen inte.

16:21: Fortfarande över Atlanten. Medan alla andra kollar på flygplansfilmerna (Hannah Montana, Watchmen, The Proposal etc) kollar jag på Mad men-dvd på min laptop. Skriver upp i min to-do-lista att jag måste köpa en ny kostym i Washington.

17:45: Batteriet tar slut på min laptop.

17:46: Letar desperat och tyst svärande efter min laddare i handbagaget. Kvinnan i sätet bredvid tror att jag gör en Richard Reid och får panik och larmar flygplanspersonalen. Mycket pinsamt.

18:12: Kollar min iPhone. Har inte kollat vare sig Facebook eller min Twitter sen jag steg på planet. Kvinnan panikar igen. Bannor av flygvärdinnan. Pinsamt upphöjt till två.

18:13: ”Går på toaletten”. Får uppmanande blickar av en steward att jag INTE får ta med mig min iPhone.

18 Augusti

09:10 Amerikansk östkusttid: Vaknar upp på hotell. Tar med mig min laptop till frukostbuffén. Failure. Fortfarande inte laddat. Kollar Barack Obamas Twitterfeed. Fortfarande inga tecken på det stundande valet i Afghanistan.

10:12: På hotellrummet. Kollar Barack Obamas Twitterfeed. Fortfarande inga tecken på det stundande valet i Afghanistan.

10:15: På hotellrummet. Kollar Barack Obamas Twitterfeed. Fortfarande inga tecken på det stundande valet i Afghanistan.

10:23: På hotellrummet. Kollar Barack Obamas Twitterfeed. Fortfarande inga tecken på det stundande valet i Afghanistan.

11:46: På hotellrummet. Kollar Barack Obamas Twitterfeed. Fortfarande inga tecken på det stundande valet i Afghanistan. Helvete.

12:32: Lämnar hotellrummet. Går förbi Starbucks och beställer en tall semiskimmed latte.

12:34: Lämnar Starbucks. Sippar på min tall semiskimmed latte och upptäcker att det är grädde på toppen och varm choklad i muggen. Går tillbaka och skäller ut baristan. Får en tall semiskimmed latte. Gör en hastig notering på en servett om att Starbucks står inför en stor utmaning och förmodligen måste se över sin personalpolitik.

12:47: Bestämmer mig för att gå ”all in” på mitt missöde med latten. Notisen växer i mitt huvud till en hyllning till slow food.

15:35: Har varit på ett seminarium hos RAND corporation. Behövde tre dubbla espressos för att motverka jetlaggen. Presenterar mig för en man som har jobbat som pressekreterare åt Paul Wolfowitz. Jag diskuterar Aung San Suu Kyi med honom men inser halvvägs in i diskussionen att jag har blandat ihop henne för Ayaan Hirsi Ali. Mycket pinsamt.

17:46: Tillbaka på hotellet. Skriver en profil på Rahm Emanuel baserat på Wikipedia-texter. Börjar dessutom på en artikel som handlar om en text av Francis Fukuyama i Washington Post som citeras i The New Yorker. När Patrik Svensson får se det här!

19:00: Bristen på bloggare i Kabul är akut. Hur fan kan man förvänta sig täckning av ett val utan bloggare? Don’t get me started om antalet människor i Helmand-provinsen som twittrar. En timmes googlande helt förgäves. Enda ljuspunkten är att jag har hittat en fan-site för KarzaiFacebook. Jag går med i den.

19:34: På middag med några av seminariedeltagarna. Berättar om Per Schlingmanns omstöpning av Moderaterna. Lyckas imponera på en junior intern som heter Andrew som i sin tur lovar att guida mig i Washington under dagen därpå.

20:01: Kör en telefonare med en mycket loj Trey Parker (pårökt?) som inte verkar ha så mycket att bidra om det stundande valet i Afghanistan. Försöker att få tag på Matt Groening och/eller Aaron Sorkin för att få bättre vinkel.

21:54: Går ut på stan men Washington är djupt deprimerande. Ger pengar till en hemlös. Köper mig själv en double chocolate muffin som belöning när jag inhandlar dagens sjätte dubbla espresso.

22:47: På toaletten. Koffeinmage.

22:50: Fortfarande på toaletten. ”Egentid”. En West Wing-dvd med en minimal bild av C.J. Cregg är inte ett centerfold precis. Koffeinmage-incidenten tidigare är en störande faktor.

04:50: Försöker somna men verkar ha överdoserat på koffein. Slösurfar på min iPhone.

19 augusti

07:13: Vaknar. Min iPhone är fortfarande uppkopplad på nätet. Major F**k Up.

07:14: Snabb överslagsräkning på vad min telefonräkning kommer hamna på.

07:15: Slänger min iPhone i väggen.

07:16: Plockar upp min iPhone och bryter ihop. Gråter för mig själv medan jag lägger upp en 😦 som min Facebook-status.

08:00: Reflekterar över min ställning som neutral journalist. Beslutar mig för att gå ut ur Karzai-gruppen på Facebook innan det blir en ”affär” av det hela.

08:23: Frukost med Washington Post. Ser Per Bjurman utanför fönstret. Vinkar men Bjurre ser mig inte/ignorerar mig. Han talar i sin iPhone.

08:25: Springer ikapp Bjurman samtidigt som jag ringer till min egen telefonsvarare. Namedroppar Chris Anderson samtidigt som jag passerar Bjurman. Bjurman höjer på ett ögonbryn. I rulez.

09:31: Ångrar mig om Facebook-gruppen. Jag är återigen ett fan av Karzai.

10:14: Intervjuar en man som har arbetat med Karl Rove. Mannen vill vara anonym och det respekterar jag. Skriver en otroligt pretentiös ingress där jag drar paralleller mellan Tredje Rikets fall och de sista dagarna för Bush-administrationen. Uddén-varning! Tvingar mig själv att stryka ingressen och istället slänga in en referens till ett avsnitt av The Simpsons. När Daniel Sandström ser det kommer han att vika sig av skratt!

10:58: Dubbel espresso. Som det fanns något annat!

12:23: I baksätet på en taxi. Ringer Patrik Svensson och ursäktar återigen för det inställda mötet som föll bort på grund av att jag är i Washington. Batteriet börjar ta slut på min iPhone.

15:54: Har intervjuat en man som gick på samma college som L. Paul Bremmer. Mannen vill vara anonym och det respekterar jag. Frågar om jag kan få låna hans laddare till min iPhone under tiden jag gör intervjun. Det går bra. Jag erbjuder honom en dubbel espresso men han avböjer.

17:40: Slösurfar på min iPhone. Uppdaterar Twitter. Fortfarande inget nytt om AfghanistanObamas Twitterfeed. Jag skriver en kort text om att Obama-administrationen för ett tvåfrontskrig; dels om sjukförsäkringarna och dels om kontrollen i Kabul.

19.02: Har photoshoppat ett montage där Rock Band med The Beatles har blivit Rock Band med Beagle. Skickar det till Sydsvenskan kulturredaktion. Hysteriskt! När Daniel S

19:05: Ringer Rakel ChukriSydsvenskans kulturredaktion. Säljer in en artikel om en artikel i The New Yorker. Chukri verkar måttligt road över montaget.

19:07: Ringer återigen Kulturredaktionen och hoppas att få tala med någon annan än Chukri som kan ha en annan, mer positiv inställning till montaget.

19:08: Chukri svarar. Fail. iPhone-batteriet dör. Dubbel fail.

19:47: Drinkrunda med Andrew, min junior intern på RAND corporation. Vi och två bekanta till honom, Julie och Elaine, dricker drinkar på Applebee’s.

19:56: Slås av tanken att jag inte har ringt min dotter sen jag lämnade Malmö, främst eftersom Julie och Elaine är jämnåriga med henne. Förbannar samtalet till min telefonsvarare under morgon.

22:37: Delar taxi med Elaine. Schenströmskt glad i hatten. Hennes rum. Jag frågar om det är ok att jag laddar min iPhone samtidigt som jag får ett blåsjobb.

20 augusti

06:54: Elaine betalade taxi-notan igår men jag tycker att det inte är mer än rätt att jag bjussar på det. Lämnar pengar på hennes nattduksbord. Jag smyger ut ur Elaines lägenhet medan hon fortfarande sover.

06:55: Ska precis kolla Obamas Twitterfeed då jag inser att min iPhone är kvar hos Elaine. F**k! F**k! F**k!

06:57: F**k! F**k! F**k!

06:58: F**k! F**k! F**k!

07:10: Elaine är inte överdrivet glad när hon öppnar. Hon har helt klart missförstått de där pengarna som jag lämnade på hennes nattduksbord.

07:11: Nära att bli påkörd av en SUV när jag plockar upp min iPhone från gatan utanför Elaines lägenhet. Köper en kaffe i en vanlig servicebutik. Inser att det är rätt gott och räknar ut att det kostar 46 % mindre än en dubbel espresso.

09:13: Möte med viktiga människor som diskuterar valet i Afghanistan. Träffar Jonas Hafström. Berömmer deras satsning på Second Life.

10:16: Kaffepaus. Jag uppdaterar min Twitter på första gången sen jag vet inte när. Försöker hitta Hafström men han är upptagen i att tala i mobiltelefon så jag bestämmer mig för att ringa Patrik Svensson.

10:19: Väcker Svensson. Oops.

13:08: Skriver ambitiös artikel om Afghanistan som tar ett historiskt helhetsgrepp. Gör ett stycke om islamisk lagstiftning som jag döper till ”how do you solve a problem like sharia”!!!

13:45: Funderar på att stryka ett stycke ur artikeln som handlar om Kabul på 20-talet. Kan jag inte bara skriva ut adressen till Wikipedia-sidan?

14:26: ”Bloggvakuum hämmar valet i Kabul”. ”Oavsett vilken administration som tar över väntar stora infrastrukturinvesteringar”. ”Bloggosfären ignorerar den unga afghanska demokratin”. ”Karzai leder valet på Facebook.” ”Afghanska presidentkandidaterna ignorerar integritetsdebatten – i otakt med ungdomen?”

15:06: Går förbi ett Starbucks där jag ser att Martin Gelin intervjuar någon. Låtsas skicka ett SMS medan jag i själva verket smygfilmar för att kunna lista ut vem det är han sitter ned med lite senare.

15:45: Går på en hypad restaurang, som Julie rekommenderade. Skriver en recension där jag ger betyget 5. Ytterst osannolikt att ens en enda person som kommer att läsa recensionen i tidningen under några som helst omständigheter kommer att befinna sig ens i närheten av kvarteret en endaste gång under sin livstid men jag lyckas ändå sälja in recensionen.

16:49: Skriver en mycket arg och vass replik på en TV-krönika av en amerikansk skribent som anser att The Wire är överhypat. Kommer med i morgondagens Sydsvenskan. Håller tummarna för att den amerikanske skribenten kommer att hitta mitt angrepp på Googles översättningsfunktion!

18:30 På bankett. Andrew är lite trulig, med stor sannolikhet pga Elaine-situationen. Jag försöker mjuka upp honom med att säga att amerikanska The Office är bättre än brittiska förlagan. Fail.

21:34: En man som jag har bekantat mig med säger att Charlie, som jag anar är ett smeknamn för Karl Rove (en av kvällens talare) är på herrarnas. Jag bestämmer mig för att hänga på.

21:47: Jävlar i taket!

23:56: Tillbaka på hotellet. Skriver om hela Afghanistan-knäcket. Har en sjuhelvetes inspiration.

21 augusti

13:00 Vaknar. Letar febrilt efter säkerhetskopior på Afghanistan-knäcket som är daterade innan 23:56 igår natt.

13:04: Ringer datasupporten i Sverige. Telefonkö.

13:49: Ok. Gilla läget.

14:12: Obama har uppdaterat sin Twitterfeed och prisar demokratin i Afghanistan men säger att det fortfarande återstår mycket arbete att göra. För första gången under den senaste timmen känner jag ”hope”.

15:13: Ben & Jerrys på hotellsängen och en repris av en talkshow. Inspirerad att skriva och får ihop en text om att talkshows bestämmer den politiska diskursen i amerikansk kultur. Försöker att få till en telefonare med Conan O’Brien.

16:30: Diskuterar med Richard Florida om den kreativa klassens möjligheter i Kabul. Vi tänker likadant, jag och Richard. Jag bjuder in honom till Malmö. Bromance? Bättre humör!

18:00: Skriver en, om någon frågar mig, fantastisk hyllning av HBO-serien Treme, som ännu inte har sänts i USA. Får två tummar upp av Chukri.

18:07: Sporrad av framgången med Treme-texten skriver jag ett öppet brev till Jan Scherman där jag i omilda ordalag säger vad som väntas hända om han inte köper in Treme på studs. Skickar iväg det i mejlform till Björn Wiman.

18:12: Belönar mig själv med att köpa en white chocolate strawberry muffin och en vanlig bryggkaffe på Starbucks. Spiller på skjortärmen.

19:38: Checkar ut och bestämmer mig för att ta en taxi till flygplatsen. Kollar på Mad men-dvdn på laptopen på vägen. Konstaterar att jag måste köpa en ny kostym. Batteriet på datorn dör. Jag loggar in på Facebook med min iPhone. Jag går ut ur Karzai-gruppen.

23:05: Är kvar allra sist ute på startbanan innan planet ska lyfta. Gör en sista Twitter-uppdatering. Blir strängt uppmanad av en steward att komma ombord. Stannar halvvägs upp på trappan och gör en salut med handen mot pannan och längtar redan till nästa tripp till USA.

1 Responses to Intermission: Carl C Hägmark i Washington

  1. […] för att tekniken ska ha sitt. Vi kikar på exemplet Sydsvenskan, eftersom de har högintressante Charlie Hägmark som senior advisor och innovationsreporter. Och för att de är den största dagstidningen på min […]

Lämna en kommentar